Pravidla silničního provozu

Pravidla silničního provozu

Pravidla na silnicích

Jízda na pravé straně, předjíždí se zleva.


Předjíždění a míjení

Pravidla upravující předjíždění odpovídají podmínkám stanoveným v Úmluvě o silničním provozu (1968) (článek 11).

Při předjíždění cyklisty nebo mopedu by měla být vzdálenost nejméně 1 metr mezi ním a předjíždějícím vozidlem.

  Případy, kdy je zakázáno předjíždět, tyto případy vyžadují zvláštní zmínku:

  - Na přejezdech označených znamením Svatého Ondřeje, a které nejsou vybaveny závorami nebo světelnými signály

  - Na křižovatkách, kde platí pravidlo pravé ruky, a s tím že řidiči v ostatních směrech musí dát přednost v jízdě

  - V případě, že řidič který chce předjet je sám předjížděn vozidlem s více než dvěma koly, vyjma případů kdy jsou v jednom směru vedeny tři a více jízdních pruhů

  - Je-li řidič předjížděn a blíží se k přechodu pro chodce (nebo k výstražnému znamení na přechodu pro chodce), nebo přechodu pro cyklisty a motocyklisty na místech, která nejsou kontrolována policisty nebo řízena semafory.

  - Předjíždění není povoleno na dopravních nájezdech

  - V případě deště, sněžení nebo jiných nepříznivých povětrnostních podmínek, těžká nákladní vozidla (7,5 t a více), nesmí předjíždět na dálnicích a silnicích se dvěma pruhy. Mohou však předjíždět zemědělská vozidla (traktor) nebo jakékoliv vozidlo pomocí speciálního jízdního pruhu pro pomalu jedoucí vozidla.

- mimo zastavěné oblasti, nákladní vozidla nad 3,5 tuny nesmí předjíždět na silnicích, kde jsou dva jízdní pruhy pro provoz ve jednom směru. Nicméně, mohou předjet zemědělské vozidlo (traktor) nebo jakékoli vozidlo pomocí speciálního pruhu pro pomalu jedoucí vozidla.

Objíždění

V případě zúžení vozovky, může řidič použít chodník za předpokladu, že chodci nejsou v ohrožení.


Přednosti

Přednost musí být dána všem vozidlům jedoucím zprava, kromě případů, kdy řidič jedoucí vpravo jede špatným směrem v jednosměrné ulici.

Nicméně kolejová vozidla (tramvaje) mají vždy přednost před všemi ostatními účastníky provozu, ať už na pravé nebo na levé straně.

V zastavěných oblastech, musí řidič zpomalit nebo zastavit a dát tak přednost řidičům autobusů, kteří signalizují odjezd od autobusové zastávky.

Vozidla přijíždějící z cesty nebo polní cesty musí dát přednost ostatním účastníkům silničního provozu jedoucím po silnici.

Účastníci silničního provozu, musí okamžitě uhnout na stranu a dát tak přednost v jízdě vozidlům integrovaného záchranného systému, jakmile byli upozorněni pomocí speciální sirény. V případě potřeby musí zastavit.

Přednost v jízdě na kruhových objezdech musí být dána vozidlům, která se již na kruhovém objezdu pohybují. Všechny kruhové objezdy v Belgii jsou označeny dopravním značením "dej přednost v jízdě".

Přednosti u přechodů pro chodce

Při přibližování se k přechodu pro chodce, kde není provoz řízen semafory nebo policistou, musí řidiči zpomalit a dát přednost chodcům, a to jak těm nacházejícím se již na přechodu tak i těm chystajícím se na něj vstoupit.

„Zipování“

Od 1. března 2014 se systém „zipování“ systém stane formálním pravidlem na belgických komunikacích.

Na komunikacích, které jsou výrazně vytížené při dopravní špičce, musí řidiči jedoucí v pruhu, který se chýlí ke konci, nebo kde je provoz přerušen, pokračovat v jízdě, až se dostanou do bodu, kde jejich pruh končí a následně přejedou do přilehlého jízdního pruhu.

Řidiči jedoucí v jízdním pruhu, který zůstává průjezdný, musí dát přednost v jízdě střídavě vozidlům, vjíždějícím z končícího se pruhu. Pokud jízdní pruhy končí na obou stranách středního jízdní pruhu, přednost musí být dána jednomu vozidlu, jedoucímu v pravém pruhu a následně vozidlu v levém pruhu.

Výstražná znamení

Varovné signály musí být co nejkratší. Akustická výstraha by neměla být používána, pokud existuje jiný způsob, zabránění nehodě. Mimo zastavěné oblasti mohou být zvuková výstražná zařízení využita jako varování pro účastníky silničního provozu při úmyslu předjíždět.

Mezi soumrakem a svítáním, s výjimkou případů bezprostředního nebezpečí, by měly být akustické výstražné signály nahrazeny blikajícími světly.

Omezení rozměrů a hmotnosti vozidel

Rozměrové a hmotnostní omezení

Zahraniční vozidla mohou vstoupit do Belgie, pokud splňují následující maximálními rozměry a hmotnosti:


Výška

4 m

     

Šířka

2.55/2.60 m

Délka:

. jedno vozidlo

12 m

. kloubové

16.50 m

. vozidlo + přívěs

18.75 m

Hmotnost:  

. na jednu nápravu

10 tun

. na řídící nápravu

12 tun

Nákladní automobil

- dvě nápravy

19 tun

- tři nápravy

26 tun

Silniční vlek

- čtyři nápravy

39 tun

- pět náprav plus

44 tun

Kloubové vozidlo s 5-ti a více nápravami

44 tun

Rychlostní limity

Rychlostní limity

 

Obecné omezení rychlosti

V zastavěných oblastech


Obecné omezení rychlosti

50 km/h*

Mopedy

 Třída A

25 km/h

 Třída B

45 km/h


* Nicméně, na některých veřejných komunikacích v zastavěných oblastech může být rychlost nižší nebo vyšší než 50 km / h; uložit nebo povolit rychlost lze příslušnou značkou. Limitování rychlosti může být také 30 km / h, limit bude uveden při vjezdu do zastavěné oblasti (označení musí být umístěno nad názvem města nebo vesnice atd.).

Mimo zastavěné území 


Mopedy

 - třída A

25 km/h 

 - třída B

45 km/h

osobní vozidla s přívěsem nebo bez přívěsu a
motocykly s nebo bez postranního vozíku
užitková vozidla s hmotností do 3,5 tun:

- na dálnicích se 4-mi (nebo více) pruhy
   s nejméně dvěma pruhy v každém směru a 
   s centrální barierou

120 km/h

- na ostatních silnicích

90 km/h

autobusy a autokary:

- na dálnicích se čtyřmi (nebo více) pruhy a dálnicích  
s nejméně dvěma pruhy v každém směru

90 km/h

- na ostatních silnicích

75 km/h

vozidla s maximální přípustnou hmotností 
mezi 3,5 a 7,5 tuny
 

90 km/h

vozidla s maximální přípustnou hmotností 
nad 7,5 tuny
 :

 - na dálnicích se čtyřmi (nebo více) pruhy a dálnicích  
s nejméně dvěma pruhy v každém směru

90 km/h

 - na ostatních silnicích

60 km/h*


* Pro vozidla s pneumatikami, nižší limity platí pro vozidla s jinými pneumatikami

Speciální rychlostní limity

Autobusy a ostatní motorová vozidla nebo přívěsy, jejichž hmotnost přesahuje 7,5 tuny musí mít označení na zadní části vozidla s údaji o své maximální povolené rychlosti.

Maximální rychlost pro vozidla s využitím tažného lana pro vlečení, v případě poruchy nebo nehody, je 25 km / hod. Pokud dojde k selhání nebo nehodě na dálnici, musí dotyčná vozidla opustit dálnici na příštím sjezdu.

Pokud není uvedeno jinak v příslušném znamení, musí vozidla dodržovat minimální rychlostní limit 70 km / h na dálnici, s výjimkou, kdy je dopravní přetížení nebo jsou nebezpečné jízdní podmínky. Vozidla, která nemohou dosáhnout rychlosti 70 km / h na rovných úsecích nesmí používat dálnice.

Přístup na dálnice a hlavní silnice je zakázán pro trojkolky a čtyřkolky (motorizované tříkolky a čtyřkolky bez prostoru pro cestující), pokud hmotnost neobsazeného vozidla nepřekročí 400 kg (550 kg pro vozidla určená k přepravě předmětů).

Vozidla s hroty na pneumatikách nesmí překročit rychlost 60 km / h na normálních silnicích a 90 km / h na dálnicích a rychlostních komunikacích s alespoň dvěma pruhy v každém směru.

Vozidla s hroty na pneumatikách, musí být opatřena na zadní straně bílým diskem s červeným reflexním ohraničením, znázorňujícím číslo "60". Tento disk o průměru 21 cm, musí být odstraněn, pokud jsou vozidla vybavena normálními pneumatikami.

V obytných zónách je maximální rychlost 20 km / hod.

Rychlost na cyklostezkách je maximálně 30 km/ h.

Některé zóny, označené vhodnými značkami, mají rychlostní limit 30 km / hod.

Na silnicích s výmoly musí řidiči přizpůsobit jízdu a jet opatrně a mírným tempem tak, aby projeli kolem nich rychlostí nepřesahující 30 km / h. 

Radarové detektory

Navigační systém s mapami znázorňující umístění pevných radarů je povolen, ale zařízení, které aktivně vyhledává radary nebo ruší s policejní vybavení je zakázáno.

Alkohol / drogy v krvi

Zákonný limit

Současný limit je 0,05% alkoholu v krvi (tj. 0,5 g alkoholu na litr krve) nebo 0,22 mg na litr vydechovaném vzduchu.


Test

Po komkoliv, kdo řídí nebo se předpokládá, že je způsobitelem nehody (dokonce i jako chodec), může být vyžadováno na místě podstoupení dechové zkoušky.

Pokud je test pozitivní (tj. ukazuje, že je hladina alkoholu v krvi mezi 0,05 a 0,08%), řidič nesmí řídit minimálně tři hodiny vozidlo a jeho řidičský průkaz je na tuto dobu zabaven. 

Pokud je hladina alkoholu 0,08% nebo více, nebo pokud se řidič odmítne podrobit testu, nesmí řídit minimálně 6 hodin.

Test na přítomnost drog

Policie testuje řidiče na přítomnost drog pomocí testu slin; v případě pozitivního testu je řidiči okamžitě zakázána jízda na dobu 12-ti hodin a je povinen podrobit se krevnímu testu.

Pokuty

Pokuty placené na místě

Policie může uložit na místě pokutu pro účastníky provozu, kteří porušují pravidla silničního provozu.


Minimální a maximální pokuty

 

Existují 4 kategorie dopravních přestupků.

Řidič, který se dopustí přestupku může buď zaplatit pokutu okamžitě, nebo odmítnout a zaplatit zálohu.  Pokud se rozhodne zaplatit zálohu, musí jasně vyjádřit svůj úmysl policistům. Výše zálohy je stejná jako platba pokuty na místě.


Pokuta na místě

        Pokuta

Trestný čin úr. 1

55 EUR

60 - 1500 EUR

Trestný čin úr. 2

110

120 - 1500

Trestný čin úr. 3

1165

180 - 3000

Trestný čin úr. 4

330*

240 - 3000

 

* možné pouze pro zahraniční řidiče; motoristé s bydlištěm v Belgii jsou v takovém případě trestně stíháni

Od 1.1.15 bude platit nové nařízení: finanční pokuta bude zvýšena na 450 EUR a bude stejná pro všechny řidiče, rezidenty a nerezidenty.


Skutečnost, že řidič zaplatí zálohu, neznamená prominutí viny. Částka bude vrácena, pokud vina nebude prokázána. Pokud odmítne zaplatit zálohu, může být vozidlo zabaveno policií a zkonfiskováno pokud záloha není uhrazena do 96 hodin (4 dny). Pokud je řidič uznán vinným, bude mu uložena pokuta, viz tabulka výše, a v některých případech může být pozastaven jeho řidičský průkaz.

 

Příklady slovy:

Úroveň 1:
- nepoužití bezpečnostního pásu 
- špatné parkování bez ohrožení ostatních účastníků
- jízda v pruhu pro autobusy

Úroveň 2 : 
- užití mobilního telefonu při řízení 
- špatné parkování s ohrožením ostatních účastníků
- nedodržení oranžové na semaforu 
- porušení pravidel přednosti

Level 3 : 
- porušení pravidla předjíždění
- nezastavení na červenou na semaforu 
- nedodržení zákazu předjíždění

Level 4 : 
- nebezpečné předjíždění, v zatáčce, nebo v horní části kopce 
- přejetí železničního přejezdu, při zákazu světelnou signalizací 
- couvání nebo otáčení se na dálnici

Pokuty musí být hrazeny v Eurech, v hotovosti, debetní nebo kreditní kartou.

Okamžitá platba je k dispozici pouze pro trestné činy související se silničním provozem, a to za trestné činy týkající se řidičských průkazů nebo alkoholu (s výjimkou alkoholu v krvi nižší než 0,08%).

Překročení maximálního rychlostního limitu, jako trestný čin

 

Pokuty za překročení rychlosti musí být zaplaceny ihned, a to takto:

V zastavěných oblastech (50 km / h)

V zónách "Zones 30" (30 km / h) - v blízkosti škol, obytných zón a pěší prioritních zón ("zones de Rencontre")


Překročení rychlostního limitu

Tresty

- 1 až 10 km/h

pokutu ve výši 50 EUR, splatná na místě

- 11 až 30 km/h

pokutu ve výši 50 EUR, splatná na místě za první 10 km / h + 10 EUR za každý další km / h

- o více než 30 km/h

Předvolání k soudnímu slyšení *: pokuta od 60 do 3,000 EUR a pozastavení řidičského oprávnění od 8 dnů do 5-ti let

* Osobám, které nejsou rezidenty může být uložena pokuta ve výši až 750 EUR

Mimo zastavěné plochy (ostatní silnice: 90 km / h nebo dálnice: 120 km / h)


Překročení rychlostního limitu

Tresty

- 1 až 10 km/h

pokutu ve výši 50 EUR, splatná na místě

- 11 až 40 km/h

pokutu ve výši 50 EUR, splatná na místě za první 10 km / h + 5 EUR za každý další km / h

- o více než 40 km/h

Předvolání k soudnímu slyšení *: pokuta od 60 do 3,000 EUR a pozastavení řidičského oprávnění od 8 dnů do 5-ti let

* Osobám, které nejsou rezidenty může být uložena pokuta ve výši až 750 EUR

Reflexní bezpečnostní vesta

Použití reflexní bezpečnostní vesty (v případě poruchy, atd ...) je povinné pouze na dálnicích (značení E, 5a Ženevské úmluvy o dopravních značkách) a na silnicích pro motorová vozidla ('route pour automobiles', značení E,6a). Každý, kdo nedodrží tohoto nařízení je povinen zaplatit pokutu 50 eur.


Sankce za řízení pod vlivem alkoholu

Hladina alkoholu v krvi :

od 0,05% do 0,08%:   
- zákaz jízdy na 3 hodiny 
- platba pokuty na místě (nebo záloha) ze 150 EUR , v případě stíhání policií: pokuta 150 - 3,000 EUR

od 0,08% a více:   
- zákaz jízdy na 6 hodin 
- možnost pozastavení licence na 15 dní (s možností prodloužení na žádost ministerstva) 
- v případě okamžitého vypořádání: 
   . obsah alkoholu mezi 0,08% a 0,10%: pokuta 400 EUR

   . obsah alkoholu mezi 0,10% a 0,12%: pokuta 550 EUR 
   . obsah alkoholu mezi 0,12% a 0,15%: pokuta 1200 EUR 


- pokud je pokuta uložena oddělením státního zastupitelství: 
   . pokuta ve výši 1,200 až 12,000 EUR a/nebo 
   . pozastavení licence od 8 dní do 5 let

od 0,15% a více, nebo řízení pod vlivem drog / léků : 
- záloha 1200 EUR pro zahraniční motoristy

- okamžité pozastavení licence na 15 dnů 

- pokud je účtováno oddělením státního zastupitelství: 
   . pokuta od 1,200 EUR do 12,000 EUR 
   . pozastavení licence od 8 dnů do 5 let

Následný trestný čin spáchaný při řízení pod vlivem alkoholu od 0,08% nebo pod vlivem drog / léků
- okamžité pozastavení licence na 15 dnů 
- pokud je účtováno oddělením státního zastupitelství: 
   . pokuta od 2,400 EUR do 30,000 EUR a/ nebo trest odnětí svobody od 1 měsíce do 2 let
   . pozastavení licence od 8 dnů do 5 let / případné zrušení licence


Zabavení vozidla

 

Policie může zabavit vozidlo, které není pojištěno. Mohou zabavit vozidlo za určitých okolností, např. pokud vozidlo nesplňuje hmotnostní limity, náklad je nebezpečný, nebo pokud má řidič pozitivní testy na alkohol.

Za určitých okolností může soud nařídit zabavení nebo konfiskaci vozidla, které bylo zapojeno do závažného trestného činu.


Bodový systém

Neexistuje žádný systém trestných bodů za dopravní přestupky.

Pravidla parkování

Parkovací předpisy

 

Speciální parkovací předpisy

Každé stojící vozidlo musí mít vypnutý motor, pokud to není nezbytně nutné.

Každé vozidlo stojící (na dobu nezbytnou pro nakládku nebo vykládku osob nebo zboží), musí zůstat zaparkované na pravé straně silnice, kromě případů jednosměrných ulic, kde to může být vlevo na obou stranách (viz též níže).

Kdykoli je to možné, vozidlo může být ponecháno na krajnici, a to jak uvnitř, tak mimo zastavěné oblasti. Je-li tato plocha také používána chodci, a to jedná-li se o nejméně 1,5 m široký koridor, musí vozidlo zůstat na straně dál od veřejných pozemních komunikací.

Řidič nesmí opustit vozidlo bez provedení všech nezbytných opatření proti úrazu a neoprávněnému použití. Je-li vozidlo vybaveno ochranou proti krádeži, musí být použita.

Zákazy stání a parkování:

Předpisy v souladu s požadavky stanovenými v Úmluvě o silničním provozu (Vídeň, 1968). Zvláštní

předpisy jsou následující:

- Zastavení a stání je zakázáno na dopravních nájezdech.

Parkovací zákazy (zastavení povoleno):

- Před vchodem do soukromé nebo veřejné budovy, s výjimkou vozidla, jehož registrační číslo je jasně uvedeno na daném místě

- V každém místě, kde chodci, cyklisté nebo jezdci na mopedu musí používat vozovku, aby se zabránilo překážce

- Méně než 5 metrů od začátku nebo konce pruhu pro cyklisty

- V každém místě, kde vozidlo brání přístupu k parkovacím místům na ulici

- Do 15 metrů od tramvajové nebo autobusové zastávky

- Poblíž místa, kde vedou tramvajové a železniční tratě přes silnici

Je zakázáno opustit auto, tažnou sestavu nebo přívěs přesahující hmotnost 7,5 tuny zaparkované na veřejné komunikaci v zastavěné oblasti, na více než 8 hodin v kuse, s výjimkou míst označených značkou E.23 podle Úmluvy o silničních značkách a signálech z roku 1968.

Dále je zakázáno opustit vozidlo na veřejné pozemní komunikaci:

- Na více než 3 hodiny: reklamní vozidlo

- Na více než 24 hodin: nepoužitelné nebo opuštěné vozidlo nebo přívěs (ale pro vozidla, jejichž hmotnost přesahuje 7,5 tuny je maximální doba pro opuštění vozidla 8 hodin v zastavěné oblasti).

Modrá zóna

Existují oblasti s omezenou parkovací dobou, kdy řidiči musí umístit viditelně parkovací disk na jejich vozidlo v pracovních dnech. Začátek těchto zón je označen značkou obdélníkového tvaru s velkým písmenem "P", doprovázený symbolem parkoviště v její spodní části. Konec těchto zón je označen stejným způsobem se šikmým černým pruhem.

Podle nových předpisů týkajících se parkování v modrých zónách, a není-li uvedeno jinak, dopravními značkami, musí být parkovací disk použit v pracovní dny (včetně soboty) od 0900 do 1800 hodin. Na disku musí být vyznačen čas příjezdu, parkování je možné po dobu 2 hodin.

Placené parkování

Placené parkoviště je upraveno takto:

- Buďto parkovacími automaty nebo automatickými parkovacími hodinami, na kterých jsou uvedeny možné způsoby platby a parkovací podmínky. Pokud jsou tato zařízení umístěna v modrých zónách, parkovací disky nemusí být použity. Použijí se pouze v případě, že je automat nebo parkovací hodiny mimo provoz.

- Předplacené značky(karty) musí být použity pouze na tomu vyhrazených místech, označených obdélníkovou značkou s písmenem „P“ na modrém podkladu spolu se slovem "payant". Parkovací "karta" musí být umístěna na viditelném místě.

v místech, kde jsou parkovací automaty nebo automatické parkovací hodiny, může být použita parkovací "karta", ale maximální povolená doba parkování nesmí být vyšší než je uvedeno na parkovacím automatu nebo na automatických parkovacích hodinách.

- Povolená vyhrazená parkovací místa ("carte de communale stationnement"): 
místní úřady mohou vydat povolení na vyhrazená parkovací místa obyvatelům a pro zvláštní kategorie řidičů (např. lékaře). Mohou určit dobu platnosti, cenu a podmínky vydání těchto povolení.

Výkon předpisů v souvislosti s parkováním

Botičky jsou někdy používány ke znehybnění vozidla, která nemají zákonné pojištění. Současně mohou být použity i na vozidla, která nerespektují placená/ časově omezená parkovací místa.V Belgii není zvykem postihovat řidiče, kteří neoprávněně parkují vozidla.


Parkovací místa pro zdravotně postižené motoristy

Pro tělesně postižené jsou vyhrazena speciální parkovací místa. Tato místa jsou označena nápisem E, 23, s mezinárodním symbolem.

Držitelé průkazů mohou parkovat bez časového omezení, kde je parkování jinak časově omezeno dopravními značkami, parkovacími automaty nebo v modrých zónách. 

Držitelé průkazů nesmí za žádných okolností parkovat v místech se zákazem parkování.

Doklad s mezinárodním symbolem, vydaný příslušnými orgány v zahraničí lidem se zdravotním postižením, je uznávaný a může být použit stejně jako belgická zvláštní povolení.

Světelné a dopravní značení

Semafory

V Belgii je používaným systém tříbarevného semaforu, jak je definován v článku 23 Úmluvy o dopravních značkách a signálech (1968).

Červená, oranžová a zelená světla mohou být nahrazena jednou nebo více červenými, oranžovými a zelenými šipkami, respektive, tyto šipky mají stejný význam jako světla, ale zákaz nebo povolení je omezen na směry uvedené šipkami.

Zelená šipka signalizující ve stejnou dobu jako červená nebo žlutá světla znamená, že je dovoleno se pohybovat pouze ve směru šipky, za podmínky, že přednost v jízdě je dána řidičům, kteří přijíždí a připojují se zprava, stejně jako chodcům.

Výstupní šipka nad jízdním pruhem: svítící, případně blikající, oranžová v podobě šipky skloněné pod úhlem 45 stupňů doleva nebo doprava ukazuje, že počet užitelných jízdních pruhů se sníží. Řidiči by měli co nejdříve tyto jízdní pruhy opustit ve směru šipky.

Semafory signalizující osvětlenou siluetu kola, tyto signály se týkají pouze jezdců jízdních kol a dvou kolových mopedů.

Speciální jízdní pruhy pro vozidla hromadné dopravy (tramvaje, autobusy), mohou mít bílé a černé semafory.

Dopravní značení

Dopravní značky jsou v souladu se systémem stanoveným v roce 1968 Úmluvou o silničních značkách a signálech.

Značka pro znamení varování o nebezpečí  je červeně ohraničený trojúhelník. Stopka je červený osmiúhelník se slovem STOP v bílé barvě.

Na dálnicích jsou směrové značky modré s bílými znaky. Na ostatních silnicích tabule vyznačující trasu k dálnici jsou zelené s bílými znaky, značky s názvem města a vzdálenosti jsou modré s bílými znaky.

Speciální dopravní značky

Cyklisté a chodci

- Značka D9: kruhový černý znak s obrázkem bílého jízdního kola v jedné polovině kruhu a muž s dítětem ve druhé části - úsek silnice vyhrazený pro chodce, jízdní kola a mopedy třídy A
- Značka D10: kruhová modrá značka s obrázky v bílé barvě s mužem a dítětem na kole - úsek silnice je vyhrazen pouze pro pěší a cyklisty

- značky B22 a B23: trojúhelníkové značky umístěné na křižovatce, které umožňují cyklistům pokračovat, nehledě na červené nebo žluté světlo, a odbočit vpravo nebo jet rovně

Nákladní vozidla přepravující nebezpečný náklad:

K dispozici jsou 3 znaky zakazují jízdu vozidel přepravující nebezpečné věci. Skládají se z kruhového, jasně barevného označení, s červeným okrajem a s černým symbolem.

- znak C24a: vjezd zakázán vozidlům přepravující nebezpečné věci
- znak C24b: vjezd zakázán vozidlům přepravujícím hořlavé nebo výbušné zboží
- znak C24c: vjezd zakázán vozidlům přepravující nebezpečné věci, které by mohly znečistit vodu

Znamení pro alternativní parkování

Náhradní parkovací znamení

 

Pokud značka C18 z roku 1968 Úmluvy o dopravních značkách a signálech, zakazující parkování, nese čísla 1 15 na jedné straně šikmého pruhu a 16 31 na druhé straně (znaménko E11 zákona o silničním provozu), znamená to, že systém náhradního parkování funguje, jak je uvedeno čísly 1-15 a 16-31, na bázi dnů v měsíci.

Pokud je znak umístěn nad označením E9a označující začátek zastavěné plochy, znamená to, že náhradní parkování platí v celé zástavbě. V tomto případě je parkování na vozovce povoleno od 1. do 15. dne v měsíci na straně silnice, kde mají domy lichá čísla, a od 16. až do konce měsíce na straně, kde budovy mají sudá čísla .

Přemístění vozidla se musí uskutečnit poslední den každého období mezi 1930 a 2000 hodin. V těchto zastavěných oblastech, náhradní parkování neplatí, pokud jsou vozidla parkující mimo vozovku nebo tam kde se místní předpisy liší.

Obytná čtvrť

Znamení F12a zákona o silničním provozu je obdélníková značka s modrým pozadím a bílým okrajem, s bílými symboly vozidla, domu, dospělé osoby a jednoho dítěte s míčem. V této oblasti, je rychlost omezena na 20 km / h a parkování je povoleno pouze na vyhrazených místech.

"MÝTO"

Bílá kruhová značka lemovaná červenou s nápisem PEAGE(mýto) v černé barvě znamená, že řidiči musí zastavit. Holandské slovo TOL někdy nahrazuje slovo PEAGE.

Led a sníh

Obdélníková značka s modrým pozadím a sněhovou vločkou v bílé barvě signalizuje, že cesta může být kluzká kvůli sněhu nebo ledu.

Silnice s několika pruhy

Obdélníková značka v modré barvě s několika šipkami v bílé barvě, kdy jedna nebo více z nich nese bílé kruhy lemované červeně, signalizuje nebezpečí nebo regulaci dopravy, která se vztahuje pouze na ty pruhy, na kterých je vyznačeno. Na této značce může být znázorněna vzdálenost nebezpečí nebo regulace dopravy.

 

Autobusy

Bílá kulatá značka lemovaná červenou barvou se symbolem autobusu v černé barvě znamená zákaz vjezdu autobusů a autokarů.

Odstavný jízdní pruh

Obdélníkové modré značky s bílým symbolem označují oblast vpravo od silnice, poskytující únikovou zónu pro vozidla s poruchou

Tempomat

Značka zákazu C48, s nápisem "tempomat" přeškrtnutá šikmým pruhem znamená, že používání tempomatu je zakázáno až do další křižovatky. Je-li na dodatkové značce uvedena hmotnost, znamená to že zákaz platí pro řidiče vozidel nad hmotnost uvedenou.


Vodorovné dopravní značení

Na světelné křižovatce s oblastí vyznačenou na silnici a se značkou se symbolem jízdního kola označuje čekací prostor pro cyklisty a jezdce na dvoukolových mopedech. Značení je doplněno značením modrou a bílou barvou na zemi.

Železniční přejezdy

Železniční přejezdy

Je zakázáno předjíždět na přejezdech označených znamením Svatého Ondřeje, pokud není vybaven závorami nebo světelnou signalizací.

(Přejíždění úrovňového přejezdu, když svítí červená signální světla, je považováno za trestný čin, za který může být udělena pokuta až do výše 3,000 Eur plus 5-ti letý zákaz řízení). 

Povinné vybavení

Návštěvníci a obyvatelé

Bezpečnostní pásy

 

Všechna sedadla motorových vozidel pro přepravu 8-mi a více cestujících, včetně autobusů a autokarů, která jsou zapsána v Belgii od 31/03/03 musí být vybavena bezpečnostními pásy.

Použití bezpečnostních pásů je povinné pro každou osobu na předních i zadních sedadlech ve všech vozidlech registrovaných v Belgii nebo v zahraničí.

Nicméně, od bezpečnostních pásů jsou osvobozeni:

- Řidiči otáčející se svými vozidly

- Taxikáři při nástupu cestujících

- Messengeři, při shromažďování nebo rozvozu zboží na několika místech blízko sebe

- Osoby, které mají osvědčení o závažných zdravotních problémech, vydanou Ministerstvem dopravy, příslušnými orgány v jejich vlastní zemi, pokud mají bydliště v zahraničí, toto osvědčení musí být poskytnuto na vyžádání kvalifikovaným úředníkům

- Řidiči a cestující z vozidel integrovaného záchranného systému, kdy je povaha jejich poslání ospravedlňuje k nepoužití bezpečnostního pásu.

Předpisy týkající se dětí

Dítě do 1,35 m cestující ve vozidle, dodávce nebo nákladním automobilu, musí sedět v dětské sedačce nebo dětském zádržném systému. V případě, že dětský zádržný systém/sedačka není k dispozici, dítě ve věku 3 let a více, může cestovat na zadních sedadlech vozidla s použitím bezpečnostního pásu nebo jiného bezpečnostního zařízení připojeného k sedadlu. Pokud je dítě mladší 3 let nemůže být přepravováno ve vozidle bez dětského zádržného systému/sedačky, s výjimkou vozidel taxi.

Dětské zádržné systémy musí být schváleného typu a odpovídající hmotnosti dítěte. Je zakázáno používat dětské sedačky směřujících dozadu na předním sedadle s čelním airbagem, pokud není airbag deaktivován.

Helmy pro motocyklisty

Jezdci a spolujezdci těchto vozidel musí nosit přilbu (bez ohledu na věk): 
- motocyklu s nebo bez postranního vozíku s výjimkou případů, kdy vozidlo má cestující a tito používají bezpečnostní pásy nebo jinou formu zabezpečení, ale musí používat helmu, pokud jsou osvobozeni od bezpečnostních pásů 
- motorová tříkolová a čtyřkolová vozidla bez prostoru pro cestující 
- mopedu

Světla

Předpisy týkající se vybavení a využití světla při řízení je v souladu s ustanoveními Úmluvy o silničním provozu (Vídeň, 1968).

Použití pozičních světel je zakázáno při jízdě v noci, a to i v zastavěných oblastech.

Mlhovky mohou být použity v mlze, sněhu a při silném dešti, kdy je viditelnost snížena na 100 metrů nebo méně. Mohou být použity buď samostatně nebo s potkávacími světly nebo jízdními světly. Řidiči motocyklů a mopedů jsou povinni používat přední světla a zadní světla po celou dobu.
  

Výstražné trojúhelníky a výstražná světla

Veškerá motorová vozidla (kromě mopedů, motocyklů a přípojných vozidel) musí nést výstražný trojúhelník pro použití v případě poruchy, nehody nebo při vysypání nákladu na vozovku.

Každá strana trojúhelníku musí být nejméně 40 cm dlouhá a 5 cm široká. Tyto strany musí být pokryty červeným reflexním materiálem a jeho střed musí být dutý nebo bílý.

V případě poruchy je třeba trojúhelník umístit v minimální vzdálenosti 30 metrů na normálních silnicích a 100 metrů na dálnicích tak, aby byl viditelný pro blížící se řidiče ve vzdálenosti asi 50 metrů. V zastavěných oblastech, kdy není třeba vzdálenost 30 metrů respektovat, musí být trojúhelník umístěn blíže k vozu a v případě potřeby na vozidle. Výstražná světla vozidla mohou být použita ve spojení s trojúhelníkem, ale nemohou jej nahradit.

Hasicí přístroj

Vozidlo registrované v Belgii musí mít hasicí přístroj, ale není to povinné pro vozidla registrovaná v zahraničí.

Lékárnička

Vozidlo registrované v Belgii musí mít lékárničku, ale není to povinné pro vozidla registrovaná v zahraničí.

Pneumatiky a hloubka dezénu pneumatik

Pneumatiky musí mít hloubku dezénu alespoň 1,6 mm.

U mopedů musí mít pneumatiky hloubku nejméně 1 mm.

Další

Reflexní vesta

 

Pro řidiče je povinné nosit reflexní bezpečnostní vestu, jak ve dne i v noci, na místě poruchy nebo nehody, a to vedle vozovky, na dálnici nebo na ostatních komunikacích pro motorová vozidla, případně na místě, kde je zakázáno parkování či stání. Každá osoba, která nedodrží tohoto nařízení může být postižen pokutou 55 Eur.

Motocyklisté

Motocyklisté využívající pozemní komunikace v Belgii, včetně zahraničních návštěvníků, musí povinně nosit ochranný oděv, tj.: rukavice, bundu s dlouhými rukávy, kalhoty se dlouhými nohavicemi nebo motocyklový overal, a boty chránící kotníky.

Přeprava dětí do 3 let není na motocyklech povolena. Děti ve věku od 3 do 8 let mohou být přepravovány jako cestující ve speciálním sedadle, ovšem pouze na motocyklech do 125 ccm.

Obyvatelé

 

Viz výše.


Návštěvníci

 

Všechna motorová vozidla registrovaná v zahraničí, musí být vybavena v souladu s minimálními požadavky Úmluvy o silničním provozu (Vídeň, 1968), stejně jako plněním úkonů uvedených výše.

Pneumatiky s hroty a sněhové řetězy

Pneumatiky s hroty

 

Hroty na pneumatikách mohou být používány od 1. listopadu do 31. března.

Mohou být použity pouze u vozidel s hmotností do 3,5 tuny, a na návěsu připojeném k těmto vozidlům. Tento váhový limit se nevztahuje na minibusy, autobusy a autokary. Pokud jsou hroty v pneumatikách použity, musí být namontovány na všech kolech, včetně přípojného vozidla, ale výjimka je pouze u přívěsu taženého pomalým vozidlem a u přívěsu s hmotností do 500 kg.

Vozidla s hroty v pneumatikách nesmí překročit 60 km / h na normálních silnicích a 90 km / h na dálnicích a rychlostních komunikacích s alespoň dvěma pruhy v každém směru.

Vozidla se hroty na pneumatikách, musí být opatřeny na zadní části bílou kulatou nálepkou s červeným reflexním lemem a nápisem "60". Tato nálepka o průměru 21 cm, musí být odstraněna, pokud je vozidlo vybaveno zpět normálními pneumatikami.

Sněhové řetězy

 

Sněhové řetězy mohou být použity pouze v případě, že jsou silnice pokryty sněhem nebo ledem.

Jízdní kola

Registrační formality

 

Nejsou vyžadovány žádné formality pro registraci jízdních kol.

Pojištění

 

Pojištění pro jízdní kola není nutné.

Ligue Royale Belge Vélocipédique vydá dokument, který obsahuje členství a pojištění osob a pro třetí stranu.

Další informace jsou k dispozici na:

Ligue Royale Belge Vélocipédique 
(KBWB-RLVB)

Avenue du Globe 49 
1190 Brussels 

Tel. +32 2 349 1927  

Fax +32 2 349 1949

e-mail: info@fcwb.be  

internet:http://www.belgiancycling.be

Cyklistické pruhy

 

Existují různé druhy cyklistických tras:

- Cyklistické pruhy jsou vyznačeny na vozovce pomocí lomené dvojité bílé čáry.

   Jízdní kola a mopedy třídy A (maximální rychlost 25 km / h) musí použít cyklo pruh, když je na pravé straně vozovky. Mopedy třídy B (maximální rychlost 45 km / h) mohou využívat cyklistické pruhy, kde je rychlost omezena na 50 km / h. Musí používat cyklistické pruhy v oblastech, kde je povolena rychlost 50 km / h nebo více.

- Cyklistické pruhy označené značkou kruhového tvaru s bílou siluetou kola na modrém pozadí.

   Jízdní kola a mopedy třídy A (maximální rychlost 25 km / h) musí použít cyklo pruh, když je značka postavena v jejich směru jízdy, bez ohledu na to, zda je cyklo pruh na levé nebo pravé straně vozovky. Jestliže je na levé straně, musí jej cyklista v některých případech použít, například když cestuje jen na krátkou vzdálenost mezi dvěma budovami blízko u sebe.

   Mopedy třídy B (maximální rychlost 45 km / h) mohou používat cyklistické pruhy, kde je rychlost omezena na 50 km / h. Musí používat cyklistické pruhy v oblastech, kde je povolena rychlost 50 km / h nebo více.

- Smíšené jízdní pruhy pro cyklisty a chodce: stejné podmínky jako pro cyklistické pruhy označené modrou značkou kruhového tvaru, s následujícími výjimkami:

. zakázáno pro mopedy třídy B (maximální rychlost 45 km / h)

. cyklistické pruhy jsou označeny D10 (kruhová modrá značka s bílou siluetou muže a dítěte a jízdních kol): zakázáno mopedy třídy A (maximální rychlost 25 km / h)

Přejezd na červenou

Některé semafory mohou být vybaveny novým dopravním značením vzoru B22 a B23. Toto dopravní značení upozorňuje, že cyklisté jsou oprávněni odbočit vpravo (B22), nebo jet rovně (B23), když svítí červená za předpokladu, že na tento záměr upozorní ostatní účastníky silničního provozu.

Cyklostezky ("rue cyclable" / "fietsstraat")

Cyklostezky jsou označeny dopravním značením vzoru F111:

- Cyklisté mohou využít celou šířku vozovky přiřazené ke směru, ve kterém se pohybují

- Motorová vozidla mohou mít využívat tyto komunikace, ale nesmí předjíždět cyklisty

- Povolená rychlost je zde 30 km / h

 

Poznámka

Nové značení pro cyklisty v Bruselu

Pilotní projekt týkající se dopravních značek B22 a B23 byl zahájen dne 18. června 2012. Tyto dopravní značky umístěné na některých křižovatkách povolují cyklistům odbočit vpravo nebo jet rovně, nehledě na to zda svítí červená za předpokladu, že dají přednost ostatním účastníkům silničního provozu.

 

Použití chodníků a krajnic

- Tam, kde není cyklo pruh, cyklisté a jezdci na mopedech, které jsou schopné překročit 25 km / h, mohou použít na krajnici a také parkovací plochy označené souvislou bílou čárou, za předpokladu, že se pohybují po pravé straně ve směru jízdy, a že dávají přednost v jízdě ostatním účastníkům silničního provozu. Za stejných podmínek mohou vjet cyklisté na chodník a krajnici mimo zastavěné oblasti.

- Cyklisté mladší 9-ti let používající bicykl s průměrem kola nejvýše 50 cm, mohou v každém případě používat chodník a krajnici, za předpokladu, že neohrožují ostatní účastníky silničního provozu.

Povinné vybavení

 

Bezmotorová kola musí mít červený reflektor vzadu a bílou odrazkou na přední části a žluté nebo oranžové odrazky na pedálech.

Kola používaná v noci musí mít světla, která mohou být namontována na kole, na cyklistickém oblečení nebo připevněna k batohu.

Jízdní kola a mopedy musí mít buď reflexní bílý pruh na každé straně pneumatiky nebo alespoň 2 žluté nebo oranžové oboustranné odrazky na kolech. 

Ochranná přilba

Helmy nejsou povinné pro cyklisty.

Zvláštní právní předpisy

 

Skupiny cyklistů


Skupiny cyklistů mohou být vedeny vůdci, kteří mají právo zastavit provoz tím, že zvednou malý znak odpovídající dopravní značce C2 Vídeňské úmluvy.

Cyklistický závod


Během autorizovaného cyklistického závodu musí řidiči uvolnit cestu a zastavit, když se blíží cyklisté, a postupovat podle údajů uvedených úředníky.

Doprava vlakem

Cyklisté si mohou zakoupit “carte vélo” pro přepravu jízdního kola ve většině vlaků.

Dopravní nehody

Hlášení o nehodě

 

Každá osoba, která je účastníkem nehody, a která způsobila škody na majetku musí:

-          Pokud je to osoba starší 15-ti let prokázat se svým občanským průkazem nebo dokladem totožnosti ostatním zúčastněným osobám.

-          Musí zůstat na místě a vyplnit potřebný počet prohlášení, v případě neshody mezi zúčastněnými stranami, aby policie mohla toto prohlášení přijmout. Pokud policie nedorazí v přiměřené době, je možné, aby osoby nahlásily nehodu co nejdříve na nejbližší policejní stanici, nebo na nejbližší stanici v místě bydliště.

-          Pokud je škoda způsobená osobě, která není momentálně k dispozici je možné zanechat kontaktní údaje na místě, v případě poskytnout tyto informace co nejdříve přímo poškozené osobě nebo prostřednictvím policie.

Každá osoba, která je účastníkem nehody při níž byla způsobena zranění, musí:

-          Pomoci obětem

-          Pokud je to osoba starší 15-ti let prokázat se svým občanským průkazem nebo doklady totožnosti ostatním zúčastněným osobám.

-          Musí zůstat  na místě a poskytnout policii nezbytná prohlášení. Osoby, které chtějí pomoci

-          zraněným nebo zavolat záchranné složky mohou na chvíli opustit místo nehody, a to za předpokladu, že nahlásily své údaje jiné osobě.

Pokud policie nedorazí v přiměřené době , jsou účastníci povinni nahlásit nehodu do 24-ti hodin na

nejbližší policejní stanici, nebo na nejbližším stanici v místě bydliště.

Čísla tísňových linek

- Policie:)      
- Hasiči:) 112 
- Záchranná služba:)

Pojistné formality

Nehoda musí být nahlášena pojišťovně do 8 dnů.

Tažení porouchaného vozidla

Použití tažného zařízení, "schváleného typu" je povinné při tažení porouchaného vozidla, nebo vozidla, poškozeného při nehodě, po silnici i dálnici.

Internetový magazín Žena v autě vydává vydavatelství Srdce Evropy s.r.o., Bořivojova 17, Praha 3, Tel. : +420 222 726 364 | Napište nám | Redakce | Cookies | Ochrana osobních údajů © 2018